Skolefrukt 2025: Stabil oppslutning og høy tilfredshet

Publisert: 05. aug. 2025

Tilfredsheten med Skolefrukt-ordningen holder seg på et jevnt høyt nivå blant norske grunnskoler. Det kommer frem i en fersk undersøkelse gjennomført av Opplysningskontoret for frukt og grønt våren 2025, der 231 skoler som deltok i ordningen ble bedt om å dele sine erfaringer. Blant skolene med gratis fruktordning svarer hele åtte av ti at de er ganske eller svært fornøyde. Også blant de med foreldrebetaling er tilfredsheten høy – rundt 70 prosent – og dette nivået har holdt seg stabilt de siste årene. 

Et interessant funn i årets rapport er at nedgangen i elevdeltakelse ved skoler med foreldrebetaling ser ut til å ha stoppet opp. I perioden fra 2016 til 2024 økte andelen skoler der færre enn 30 prosent av elevene deltok i ordningen, men denne negative utviklingen har ikke fortsatt i 2025. Det kan tyde på at innsatsen for å bevare interessen blant elever og foresatte nå begynner å gi resultater. 

 

Fornøyd med kvaliteten, men variasjonen kan være bedre

Frukten som leveres, vurderes i stor grad som av god kvalitet. Rundt 80 prosent av de spurte beskriver kvaliteten som ganske eller svært bra. På skoler med foreldrebetaling har andelen som opplever frukten som dårlig, gått markant ned – fra syv prosent i fjor til bare to prosent i år.  

Samtidig kommer det tydelig frem at variasjonen i fruktutvalget er et område med forbedringspotensial. Flere skoler melder at det ofte er de samme fruktene som går igjen, og etterspør både mer mangfold og større muligheter for å tilpasse leveransene. Halvparten av skolene mener variasjonen er god, mens én av fem er misfornøyd.  

«Elever som ikke liker frukten som blir levert. De får ikke velge bort det de ikke liker, og vil dermed ikke betale for det.» 
– Skolefruktansvarlig, anonymisert svar 

På den andre siden er det også mange som fremhever den daglige fruktpausen som et positivt innslag i skoledagen.  

«Synes det er utrolig bra! Er en glede å dele ut frukt til de barna som har frukt og grønt.» 
– Skolefruktansvarlig, anonymisert svar 

God håndtering av overskuddsfrukt og stabile leveranser 

Et annet viktig aspekt er håndteringen av frukt som blir til overs. Her viser undersøkelsen at de fleste skolene har gode rutiner. Overskuddet gis oftest videre til SFO eller lærerværelset, og kun fire prosent av skolene med foreldrebetaling oppgir at frukten går til matavfall. Til sammenligning er det tilsvarende tallet for skoler med gratisordning hele 19 prosent. 

Leveransene i seg selv får også stort sett gode tilbakemeldinger. Hele 87 prosent av skolene sier de er fornøyde med påliteligheten og mengden frukt som leveres. Flere trekker frem at det er hyggelige sjåfører som leverer Skolefrukten. Dette gir et bilde av en ordning som i det store og hele fungerer godt i praksis. 

Lav deltakelse kan bli en selvforsterkende utfordring 

Når det gjelder forklaringer på hvorfor elevdeltakelsen ikke er høyere på skoler med foreldrebetaling, peker mange på at stadig flere elever tar med seg frukt hjemmefra. I tillegg oppfatter enkelte foresatte prisen som høy, særlig når andelen deltakere på skolen er lav – noe som i seg selv kan skape en ond sirkel. Bare et fåtall av respondentene (3 prosent) mener at for lite variasjon i frukten er hovedårsaken til lav oppslutning, men temaet går likevel igjen i flere åpne tilbakemeldinger. 

Skolefruktsys.no er godt etablert 

Bestillingssystemet skolefruktsys.no er godt kjent blant brukerne. På skoler med gratisordning svarer for eksempel 93 prosent at de vet hvordan de kan gjøre endringer i leveransene.  

Stabil ordning – men fortsatt noen utfordringer 

Totalt sett tegner rapporten et bilde av en ordning som er godt mottatt av skolene, og som i stor grad oppfattes som både nyttig og velfungerende. De viktigste utfordringene fremover ser ut til å være knyttet til å opprettholde, eller helst øke, elevdeltakelsen på skoler der foreldrene betaler, samt å sikre større variasjon i fruktutvalget.  

Trykk på lenken under for å lese hele rapporten. 

Rapport Skolefruktansvarlig 2025